Thursday, May 21, 2009

Cerita Rakyat 2: Tokey Kaya

Dalam sebuah majlis , seorang usahawan berbangsa Cina ang juga bergelar Tan Sri sedang ditemuramah oleh seorang wartawan. Duduk berdekatannya adalah 2 orang jurutera, anak beranak berketurunan India yang bekerja dengan syarikat Tan Sri tersebut. Berikut adalah perbualan antara usahawan tersebut bersama seorang wartawan:

Tan Sri :Kerajaan perlu bertindak adil dalam pengagihan kek ekonomi negara. Tidak boleh ada diskriminasi terhadap kaum bukan Melayu. Kontrak antara orang Melayu dan bukan Melayu mesti diberikan sama rata demi keadilan. Lagipun bangsa kami banyak menyumbang kepada kemajuan negara walaupun kami digelar sebagai kaum pendatang. Setelah bersusah payah semenjak sebelum merdeka, maka wajarkah kami dinafikan hak sebagai warganegara. Orang Melayu perlu lebih berkompromi dengan kaum lain untuk maju. Liberalisasi perlu dilaksanakan dengan meluas dalam semua sektor demi mencapai kesamarataan semua kaum.

Wartawan: Tan Sri, boleh saya tahu berapa lama 2 orang jurutera ini bekerja dengan Tan Sri?Tan Sri: Owh sudah lama. Praba ni dah bekerja dengan saya hampir 30 tahun sejak syarikat ni ditubuhkan lagi. Malah anaknya pun sekarang bekerja dengan saya lebih 10 tahun. Mereka ini adalah pekerja saya yang paling berdedikasi dan banyak menyumbang kepada kemajuan syarikat ini.


Wartawan: Kalau begitu apa kata Tan Sri berikan sebahagian saham syarikat ni kepada mereka berdua. Lagipun mereka sudah lama bekerja dengan Tan Sri, malah banyak menyumbang kepada syarikat sepertimana kata Tan Sri tadi?

Tan Sri: Eh.. Mana boleh. gipun saya dah bayar gaji yang mahal kepada mereka berdua dan saya tak pernah halang pun jika mereka nak kumpul harta. Mana boleh senang-senang saya nak bagi saham syarikat saya pada mereka.

Wartawan: Macam tu jugalah perasaan Melayu. Tanah ini asalnya milik orang Melayu. Milik raja-raja Melayu. Lepas tu orang bukan Melayu macam Tan Sri pulak nak mintak hak sama rata dengan alasan kerana telah banyak menyumbang. Tan Sri rasa wajar atau tidak permintaan itu?

Tan Sri: ...............................................................

Kisah di atas merupakan sedutan daripada kisah benar yang berlaku dalam sebuah majlis perasmian kilang di Gemas, Negeri Sembilan. Pendapat anda?

Baldimerah : Bagi betis nak paha.
Baldi Biru: dah bagi paha mau apa lagi?
Baldi Tua: Ada lagi ke kaum lain selain melayu yang hidup merempat? Kaum rohingya ada la kot... sifat tamak yang jadi sebab utama semua benda neh.
Baldi Kayu: Ada doh.. Hindraf
Baldi Besi: Tak suka keluar dari Malaysia - pinjam bung mukhtar
Baldi Buluh: Melayu yang kaya pun lebih kurang je

2 comments:

JelukTadohAir said...

pe neh kaitkan Gemas plak...

s0ka said...

nice analogy...